Możliwość networkingu na LinkedIn jest jedną z głównych zalet tej platformy – jednak jeśli dopiero zaczynasz, nie wszystko może być oczywiste. Jak znaleźć potencjalnych klientów, z którymi można nawiązać kontakt? Jak się z nimi komunikować, żeby nie być irytującym? Co napisać w prośbie o nawiązanie kontaktu? Oto pytania, na które dziś postaram się odpowiedzieć.
Jakie są sposoby na networking na LinkedIn?
1. Nawiązanie kontaktu
Wysłanie prośby o nawiązanie kontaktu jest najbardziej oczywistym i bezpośrednim sposobem na połączenie się z kimś na LinkedIn.
Aby ją wysłać, wystarczy przejść do czyjegoś profilu i kliknąć przycisk „Połącz”. Aby jednak znacząco zwiększyć swoje szanse na zaakceptowanie zaproszenia, upewnij się, że dołączasz spersonalizowaną notatkę, w której napiszesz, DLACZEGO chcesz nawiązać kontakt i PO CO (czego może spodziewać się nowy kontakt).
2. Wyszukiwanie na LinkedIn
Jak być może wiesz, możesz filtrować wyniki wyszukiwania na LinkedIn, aby nawiązać kontakt z przedstawicielami swojej grupy docelowej.
Na przykład możesz filtrować osoby, które pracują w digital marketingu i znajdują się w tym samym mieście co Ty. Możesz też znaleźć tak osoby, które pracują w konkretnej firmie, branży lub świadczą określone usługi. Jedna rzecz, o której wiele osób nie wie, to fakt, że możesz użyć zaawansowanych filtrów wyszukiwania LinkedIn, aby jeszcze bardziej zawęzić wyniki wyszukiwania.
AND – Jeśli chcesz zobaczyć wyniki, które zawierają wszystkie pozycje z listy: np. „marketing AND LinkedIn” dla osób, które zajmują się głównie marketingiem na LinkedIn.
NOT – Aby wykluczyć wyszukiwane hasło z wyników: np. „sprzedaż NOT manager”.
OR – Aby zobaczyć wyniki, które zawierają jeden lub więcej elementów z listy: np. „marketing OR growth-hacking”.
3. Sekcja „Ludzie, których możesz znać”
Kiedy zaczniesz zbierać jakieś połączenia, możesz użyć tego sposobu, aby natychmiast znaleźć więcej osób. Po prostu przejdź do „Moja sieć” i przewiń w dół, aż zobaczysz sekcję „Ludzie, których możesz znać”.
Tutaj znajdziesz:
- osoby, które możesz znać z Twojej uczelni (jeśli Twoja sekcja edukacji jest wypełniona),
- osoby, które możesz znać z podobnych ról zawodowych,
- osoby, które możesz znać z wzajemnych grup LinkedIn,
- osoby z tej samej branży co Ty,
- osoby, które możesz znać na podstawie swojego profilu (rekomendacje LinkedIn).
4. Wydarzenia LinkedIn
Wydarzenia LinkedIn to jeden z najlepszych sposobów na networking na LinkedIn, ponieważ nic nie powstrzymuje Cię przed połączeniem się z większością osób, które uczestniczyły w tym samym wydarzeniu co ty. Poprzez wyszukiwarkę lub polecenia w zakładce „Moja sieć” możesz znaleźć interesujące Cię wydarzenia. Możesz nawiązać kontakt z osobami organizującymi wydarzenie i jego uczestnikami lub podzielić się swoimi przemyśleniami podczas wydarzenia na żywo, aby dać się zapamiętać innym uczestnikom.
5. Grupy LinkedIn
Grupy LinkedIn pozwalają dotrzeć do docelowej grupy profesjonalistów z branży i nawiązać relacje z ludźmi, którzy mają ze sobą coś wspólnego (grupa, ta sama nisza itp.). Wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe związane z Twoją branżą, a znajdziesz mnóstwo grup na LinkedIn. Warto, aby być jak najbardziej niszowym w tym ćwiczeniu.
Jeśli już zatem wiesz, gdzie szukać wartościowych kontaktów, zastanówmy się, jak skutecznie się z nimi komunikować.
Wskazówki do skutecznego networkingu na LinkedIn
1. Zoptymalizuj swój profil
Nie jesteś pewien, od czego zacząć, jeśli chodzi o networking na LinkedIn? Odpowiedź jest prosta: od swojego profilu. Każdy, z kim chcesz nawiązać kontakt, w pewnym momencie kliknie na Twój profil, aby dowiedzieć się o Tobie więcej. Następnie przejdzie przez Twoje zdjęcie banerowe i profilowe, sekcję „O mnie”, doświadczenie zawodowe itd. Twój profil powinien odzwierciedlać to, kim jesteś i co oferujesz swoim potencjalnym klientom. Więcej o tym, jak zoptymalizować swój profil, możesz przeczytać tutaj.
2. Dziel się wartościowymi treściami
Może to być zarówno treść w postaci postów na LinkedIn, jak i dzielenie się własnymi artykułami czy treściami z innych zaufanych źródeł z osobistym komentarzem (3rd party content). Przeczytaj o tym jak zachować równowagę między treściami sprzedażowymi a merytorycznymi.
3. Poświęć czas na personalizowanie zaproszeń do kontaktu
Nie ma nic lepszego niż spersonalizowane zaproszenie, które wyjaśnia, czym się zajmujesz i dlaczego chcesz się połączyć ze swoim prospektem. Dodatkowo jest to świetny sposób, aby wyróżnić się na LinkedIn i pokazać swojemu potencjalnemu klientowi, że naprawdę Ci zależy.
Wysyłając prośby o połączenie do sieci na LinkedIn, upewnij się, że stawiasz na jakość ponad ilość (zawsze powtarzam, że znajomi na LinkedIn to nie pokemony – nie trzeba ich kolekcjonować).
Kluczowe błędy przy networkingu na LinkedIn
1. Nieangażowanie się w odpowiadanie na komentarze
Każdy komentarz na LinkedIn to szansa. Jeśli ktoś komentuje Twoje treści, upewnij się, że przynajmniej odpowiesz. Zawsze możesz:
- podziękować mu za wsparcie;
- zapytać, co mu się najbardziej podobało w Twoim poście;
- zapytać o jego własne doświadczenia.
Prosty gest, a tworzy dobry nawyk networkingowy, który nie tylko zwiększa zasięgi Twoich postów (więcej na ten temat tutaj), ale też buduje wartościowe relacje.
2. Nieudostępnianie postów swoich kluczowych klientów/prospektów
Rozważ udostępnianie postów i treści innych osób, jeśli chcesz budować relacje. Jest to świetny sposób, aby zostać zauważonym i nawiązać kontakt z ludźmi, którzy w przeciwnym razie mogliby być poza Twoim zasięgiem. Rozważ również oznaczanie osób w swoich postach na LinkedIn, aby kierować swoich odbiorców na ich profile. W końcu oni też się odwzajemnią i podzielą się Twoimi treściami!
3. Pisanie „profesjonalnych i nudnych” wiadomości
Bardzo powszechne jest przekonanie, że LinkedIn to poważna platforma B2B, dlatego należy być równie poważnym, komunikując się na niej.
W rzeczywistości stosowanie ludzkiego języka, a nawet humoru, jest świetnym sposobem na wyróżnienie się. Nawet jeśli nawiązujesz kontakty z bardzo ważnymi decydentami, pamiętaj, że oni również są ludźmi i mogą być zmęczeni formami „Szanowny Panie, Szanowna Pani”.
To tyle! Potrzebujesz więcej wsparcia w stworzeniu swojej strategii social sellingu na LinkedIn? Koniecznie napisz na adrianna@wardzala.pl – porozmawiajmy!