Niezależnie od tego, na jakim etapie kariery zawodowej jesteś, zapewne chciałbyś znaleźć więcej czasu w ciągu dnia, aby zająć się sobą – własnym rozwojem osobistym lub pasją, o której niemal już zapomniałeś. Jak tego dokonać?
3 kroki do efektywnej pracy
Otóż, aby efektywniej podchodzić do swojej pracy, warto:
→ określić swój osobisty styl produktywności,
→ ocenić aktualny poziom stresu,
→ poświęcić czas na pracę, która rzeczywiście ma znaczenie.
Jednym z kluczowych ograniczeń produktywności, z którym staram się walczyć jest stres. Ten znacząco potrafi wpłynąć na wydajność pracy. Z jednej strony, gdy jego poziom jest zbyt wysoki, działa paraliżująco, zabijając produktywność. Z drugiej natomiast – gdy jest zbyt niski – nie stymuluje do żadnej aktywności. Jak więc osiągnąć pożądany stan, który zapewni Ci zaangażowanie, a jednocześnie nie przytłoczy zdolności do wypełniania obowiązków? Czy istnieje idealny poziom stresu?
Planowanie dnia, które zapewni Ci przestrzeń do pracy ważnej
Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z nadmiarem kortyzolu jest planowanie dnia. Choć to bolesny i czasochłonny proces (przynajmniej na początku), jednak korzyści z niego płynące, w tym zwiększona wydajność i świadome zarządzanie priorytetami, czynią go opłacalnym. Co jeśli jednak samo śledzenie informacji i planowanie nie pomoże? Oto kilka praktycznych wskazówek:
1. Zobowiązuj się do mniejszej liczby zadań. Kiedy bierzesz na siebie kolejne obowiązki, nie tylko angażujesz się w pracę z nimi związaną, ale również w radzenie sobie ze wszystkimi administracyjnymi problemami i niespodziewanymi przeciwnościami. Gdy szukasz sposobów na zwiększenie wydajności, musisz wiedzieć, że nowe działania są tak naprawdę prośbami o twój czas, który możesz lepiej spożytkować na inne priorytety.
2. Mów częściej „nie” w pracy. Wielu profesjonalistów chce, aby postrzegać ich jako ludzi „na tak” i graczy zespołowych. Czasem jednak trzeba powiedzieć „nie” podejmowaniu nowych zadań, w tym takich, które mogą utrudniać realizację celów osobistych lub organizacyjnych. Kiedy pojawią się takie okoliczności, musisz świadomie ocenić prośbę i możliwość jej wykonania. Jeśli nie możesz zaakceptować zadania, bądź empatyczny, ale i stanowczy oraz bezpośredni w uargumentowaniu swojej odmowy.
3. Nadaj priorytet ważnej pracy i pozwól sobie na niezajmowanie się sprawami nieważnymi. Twój czas i uwaga nie są nieograniczonymi zasobami. Musisz więc nauczyć się ignorować kwestie, które nie zasługują na natychmiastową uwagę. Chociaż może się to wydawać bezduszne i nieuprzejme w stosunku do osób poszukujących twojej pomocy, naucz się miło, ale stanowczo odmawiać poświęcania uwagi niekończącym się listom rzeczy do zrobienia przez innych.
4. Unikaj ludzi, którzy niepotrzebnie żądają twojego czasu. Niektórzy z nich regularnie odciągają cię od twoich celów, ponieważ przynoszą nowe, mniej krytyczne prośby. Aby odzyskać swój czas, powinieneś wyjaśnić swoje prośby przed ich zaakceptowaniem, zakwestionować przesłanki, strategicznie opóźnić odpowiedzi i zdecydować się na rozmowę na temat swoich preferencji.
Dodatkowa wskazówka dla przedsiębiorców
Dodatkowo jeżeli masz własny biznes to myślę, że jeszcze jedna rzecz jest bardzo ważna: Unikaj złożoności! To ona sprawia, że każdego dnia coraz trudniej będzie nadążyć ze wszystkim, a naturalnie każdy przedsiębiorca ma tendencję, aby dodawać nowe produkty czy usługi do oferty. Jaka jest alternatywa dla tego podejścia? O tym możesz przeczytać tutaj.
Jeżeli masz jeszcze jakieś sprawdzone strategie zarządzania sobą w czasie – koniecznie podziel się nimi w komentarzu.