Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto inwestować czas w tworzenie wideo i dlaczego nie musi być to tak drogie jak myślisz?
- Jak przekształcić swoje artykuły w ekscytujące filmy wideo?
- Dlaczego powinieneś jak najszybciej nagrać to co codziennie powtarzasz klientom?
- Jak przykuć uwagę odbiorców w ciągu jednej sekundy?
Marketing a wideo: czy warto poświęcać czas na tworzenie treści wideo?
Każdy z nas ma swoje preferencje jeżeli chodzi o zapoznawanie się z nowymi treściami. Niektórzy lubią długie i wnikliwe artykuły, inni uwielbiają krótkie wideo, a tacy jak ja świetnie czują się z treściami audio i pochłaniają podcasty w ogromnych ilościach. Jednak z badań wynika, że forma również wpływa na dalsze zachowania ludzi, oto kilka ciekawych statystyk:
95% kupujących B2B stwierdziło, że chce krótszych i bardziej wizualnych treści.
Ludzie mają tendencję do zapamiętywania – sześciokrotnie więcej informacji z filmu niż z tekstu.
64% osób po obejrzeniu wideo chętniej dokonuje zakupów przez Internet.
Wideo jest udostępnianie w social mediach dwanaście razy częściej niż teksty i zdjęcia.
Jaka z tego lekcja dla nas marketerów?
Musimy nauczyć się komunikować w taki sposób, w jaki ludzie chcą te komunikaty otrzymywać. To głównie dlatego widzimy stale przyrost ilości wideo na youtube i innych platformach streamingowych.
Oprócz tego, że wideo wymaga więcej pracy przy tworzeniu ma też swoje ogromne zalety. Jest o wiele bardziej wydajne i skalowalne. Załóżmy, że organizujemy event dla kluczowych klientów. Ci, którzy nie mogli być z nami osobiście, mogą cieszyć się nagraniem przez kolejne tygodnie lub miesiące. Wideo pozwala nam być w wielu miejscach (na konferencji Apple czy WebSummit) kiedy chcemy.
Tak więc wideo w biznesie pozwala wykonać pracę raz i nadać jej własne życie – co jest bardzo efektywne kosztowo.
Od czego warto zacząć tworzenie wideo?
Za każdym razem czy to tworzenie tekstu czy wideo czy podcastu zaczynam od tego, aby dowiedzieć się, gdzie moi potencjalni klienci spędzają czas – to pozwala mi wybrać na jakich mediach społecznościowych czy platformach będę się koncentrowała.
Krok drugi to zidentyfikowanie rzeczy, które już dzisiaj przynoszą mi efekty i tych na których mi zależy. Skoro myślisz o produkowaniu wideo to zakładam, że masz już stronę internetową na której są treści: testimoniale, artykuły czy success stories klientów. Warto więc zidentyfikować treści, które najlepiej rezonują dziś – możesz to zrobić stosując hotjar czy sprawdzając liczę share’ów na platformach społecznościowych. Następnie po prostu zamień swój najlepszy obecnie content na formę wideo. Cokolwiek to jest.
Wiele osób myśli, że wideo to zupełnie nowy rodzaj marketingu, którego trzeba się uczyć na nowo. Ja z kolei wolę patrzeć na wideo jako na metodę wzmacniania tego co już działa. Tak naprawdę, szczególnie w mediach społecznościowych, najlepsze wideo to takie, które ma tylko jeden punkt – przekazuje jedną myśl. Dlatego też nie musisz uruchamiać całej hollywodzkiej produkcji!
Wystarczy pamiętać, że mniej znaczy więcej. Jeśli zaczniesz eksperymentować z pierwszym wideo i wyjdzie Ci 60s materiał to zastanów się jak możesz ten sam komunikat przekazać w 30 sekund. Dlaczego? W ten sposób upewnisz się, że w Twoim przekazie nie ma zbędnych rozpraszaczy uwagi, które negatywie wpływają na konwersję. Dodatkowo trzeba pamiętać, że….
Wrzucając filmik na youtube nie mamy doczynienia z publicznością, która przyszła do kina na dobry film i zamierza w jednym miejscu (przed jednym ekranem głównie) spędzić następnych 90 minut. Mówimy o ludziach w sieci, gdzie będziesz miał szczęście, jeśli połowa ludzi dotrwa do końca Twoich przygotowanych 30 sekund. Więc, musisz naprawdę liczyć się z każdą sekundą.
Co powtarzasz najczęściej swoim klientom i współpracownikom?
Odpowiedź na to pytanie jest kluczem do określenia jakie jest kolejne wideo biznesowe, które powinieneś stworzyć po tym jak wyczerpiesz listę top treści ze strony. Jakie są rzeczy, które często powtarzasz w swojej codziennej działalności?
To może być historia Twojej marki/firmy, to może być Twoja oferta wartości, korzyści, wyróżniki – kluczowe powody dlaczego klienci powinni kupić od Ciebie. To może być wprowadzenie do biznesu z perspektywy CEO.
Są to zazwyczaj najważniejsze rzeczy, które ludzie muszą wiedzieć, prawda? Bo mówisz o tym cały czas. Więc opracuj w formie wideo odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania: Co oferujesz? Czym się wyróżniasz? Dlaczego jesteś wyjątkowy? Jak Twoi klienci na tym skorzystają?
Kiedy już stworzysz ten film możesz go wykorzystać na różne sposoby.
Na różnych platformach mediów społecznościowych. Możesz wysłać go w newsletterze, dodać jako element Twojej stopki z podpisem czy też umieścić na stronie głównej.
To, co jest wspaniałe w tej kategorii w filmów jest to, że naprawdę mają one wiele zastosowań i mogą żyć w interncie przez dłuższy czas. Dopóki nie poczujesz, że to w jaki sposób opowiadasz o swojej firmie ewoluuje lub zmienia się.
Pamiętaj, że w marketingu, im częściej powtarzasz dany komunikat (tak długo jak jest on jasny i zrozumiały), tym lepiej będzie on zakotwiczony w głowach Twoich odbiorców. Tym większe jest prawdopodobieństwo, że będą go pamiętać w przyszłości, gdy będą podejmowali decyzję zakupową.
Siła autentyczności wideo
Nie każdy CEO, dyrektor czy manager jest urodzonym prezenterem telewizyjnym. Jednak jako marketer nie powinieneś się zniechęcać i zastępować realnych pracowników stockowymi ujęciami.
Ponieważ jedną z najważniejszych rzeczy w dzisiejszym biznesie jest upewnienie się, że jest się autentycznym.
„Jeśli ludzie cię lubią, to cię wysłuchają. Ale jeśli ci zaufają, będą robić z tobą interesy.”
Zig ZIglar
Te słowa wypowiedział Zig Ziglar ponad 20 lat temu, ale szczególnie dziś są one prawdziwe. Autentyczność równa się zaufanie (o tym jak budować zaufanie możesz więcej przeczytać tutaj). Nie ma nic bardziej autentycznego niż pokazanie siebie, swojego zespołu. Jeśli jednak naprawdę nie czujesz się komfortowo przed kamerą znajdź kilku swoich klientów, którzy cię uwielbiają. Czy jest coś lepszego niż słuchanie, jak prawdziwy klient mówi o Twojej firmie? To też jest bardzo autentyczny marketing.
Jak przykuć uwagę odbiorców w ciągu jednej sekundy?
Na koniec kilka słów o Twoim prawdziwym wyzwaniu: musisz zatrzymać kciuk (thumb stopping) swoich odbiorców. Ponieważ ludzie tylko pobieżnie scrollują swoje media społecznościowe tak naprawdę liczy się tylko pierwsza sekunda Twojego wideo. Tyle masz na przykucie uwagi swoich klientów!
Dlatego często powtarzam: Nie zostawiaj najlepszego na koniec! Wykorzystaj to co najlepsze na początku.
Jeżeli ktoś kiedyś Ci powiedział, że “musisz myśleć jak reżyser” czy “Myśl jak Steven Spielberg” to zdecydowanie NIE rób tego! Nie tworzysz filmu, w którym wiesz, że możesz na koniec zaplanować wielki finał. Weź tę najważniejszą informację i postaw ją na pierwszym planie: social media to zupełnie inny świat niż produkcje filmowe. Chodzi ci o przyciąganie i zatrzymywanie uwagi ludzi. Dlatego przede wszysttim ceń ich czas.
Jak zatem dobrze rozpocząć wideo?
- Zacznij od pytania, ponieważ ludzie będą chcieli wiedzieć, jaka jest odpowiedź.
- Opracuj listę: Trzy Najlepsze Sposoby, Pięć Najlepszych Sposobów na Rozpoczęcie Pracy z Filmem lub Pięć Najlepszych Narzędzi do Marketingu Twojej Firmy. Ludzie chcą tylko wiedzieć, co jest numerem jeden. Nie zaczynaj od numeru jeden. Zacznij od numeru pięć. To sprawi, że ludzie będą chcieli oglądać coraz więcej i więcej.
- Jeśli masz dziesięć zdjęć w filmie: po prostu znajdź jedno najlepsze zdjęcie, lub najlepsze dwie lub trzy sekundy dowolnego klipu i zacznij od tego. Nawet jeśli powtórzysz je później. Po prostu zacznij od nich.
Tak naprawdę myślę, że jesteśmy jeszcze w początkowych dniach świetności wideo, które będzie dalej ewoluować jako format komunikacji. Dla marketerów i przedsiębiorców nauka tego formatu to jak inwestowanie w naukę nowego języka.
Platformy społeczne mogą się zmienić. Telefony komórkowe będą coraz mniejsze, ale wideo będzie miało coraz większe znaczenie. Tak więc, inwestowanie w tworzenie dobrej komunikacji wykorzystującej wideo będzie nadal mądrą inwestycją przez kolejne dziesięć i dwadzieścia lat.