Napisanie dobrej sekcji „O mnie”, która może przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz jasno pokazać Twoją ofertę wartości, wcale nie jest prostym zadaniem – niezależnie od tego, czy potrzebujesz jej swoją stronę internetową, czy na profil na LinkedInie.
Ostatnio w ramach grupy mastermind, do której należę, zdecydowaliśmy się podjąć to wyzwanie (efekty możecie zobaczyć tutaj) i okazało się, że praca nad naszymi biogramami zajęła nam miesiąc i wymagała kilku rund feedbacku (za który jestem bardzo wdzięczna!).
Dlatego niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swój biznes, czy pracujesz na etacie, zachęcam Cię do napisania swojego marketingowego biogramu lub zrobienia liftingu obecnego – będziesz zdziwiony, jak szybko dezaktualizują się informacje. W ramach wsparcia proponuję poniższy miniprzewodnik po temacie.
Jasno zakomunikuj swoją ofertę wartości
Zanim zaczniesz pracę nad swoim opisem, powinieneś jasno zdefiniować swoją ofertę wartości. Mówiąc prościej – zdefiniować, co masz do zaoferowania swoim odbiorcom (czytelnikom, potencjalnym klientom, współpracownikom czy przyszłym pracodawcom).
Jak możesz zauważyć na przykładzie mojego bloga, w nagłówku umieściłam informację:
Żadnych sztuczek. Żadnych haków. Tylko praktyczne wskazówki marketingowe oparte na wartościowych treściach i testowaniu rozwiązań.
Większość czytelników trafia na mój blog w poszukiwaniu wskazówek dotyczących content marketingu, mediów społecznościowych czy po prostu marketingu B2B. Dlatego jasno odcinam się od sztuczek, haków i buzzwordów, które są marketingowymi rozpraszaczami, w zamian oferując praktyczne i przetestowane wskazówki.
Dlaczego ważne jest, aby jasno wyartykułować swoją propozycję wartości w biogramie?
Pomaga Ci się to wyróżnić na tle innych – nie jestem jedynym marketerem B2B z blogiem – a Twoja propozycja wartości jest właśnie tym, co odróżnia Cię od innych w Twojej niszy.
Koniecznie zaznacz też korzyści płynące ze śledzenia Twojego bloga, dołączenia do firmowego newslettera czy zaproszenia Cię do sieci kontaktów na LinkedIn.
Pamiętaj, że Twoja propozycja wartości jest stwierdzeniem, które:
- dokładnie wyjaśnia, co odróżnia Ciebie (Twój blog itp.) od innych w Twojej przestrzeni;
- mówi odbiorcom, co otrzymają dzięki Twojej stronie/newsletterowi/kontaktach na LinkedIn.
Pokaż swój autorytet
Twoi odbiorcy mają wiele opcji, jeśli chodzi o to, który blog, newsletter i profil powinni śledzić, aby uzyskać informacje i porady z Twojej branży. W związku z tym w kolejnej sekcji powinieneś dać im wystarczający powód, aby podążali za Twoim autorytetem (i by mieli pewność w tej decyzji). Jednym z najlepszych sposobów, aby to zrobić szybko, jest ustanowienie swojego autorytetu. Oznacza to pokazanie czytelnikom, dlaczego powinni Cię słuchać.
Jak to zrobić? Z odrobiną skromnego przechwalania się.
Oto przykład – drugie zdanie w sekcji na mojej stronie „O mnie” brzmi:
Pracowałam z takimi markami jak Harvard Business Review Polska, MIT Sloan Management Review Polska, ale też początkującymi start-upami i firmami z sektora MŚP.
Wśród czytelników z mojej grupy docelowej, którzy wylądują na mojej stronie, prawie wszyscy z nich będą rozpoznawać pierwsze dwie marki, co daje mi pewien natychmiastowy autorytet.
Możesz też podkreślić swoje sukcesy, zarówno przeszłe, jak i obecne. To pokaże Twoim czytelnikom, że już przeszedłeś ścieżkę, której teraz uczysz innych. A tego właśnie ludzie szukają – kogoś, kto był tam, gdzie oni są teraz, i osiągnął dokładnie to, co oni chcą osiągnąć.
Pokaż swoją ludzką stronę
Czytanie biogramu jest internetowym odpowiednikiem pierwszego spotkania z kimś (w cztery oczy) w świecie fizycznym. W wielu przypadkach ludzie są trochę przerażeni i nie są zbyt pewni, czego powinni oczekiwać od Ciebie podczas pierwszego spotkania. Ze względu na tę wrodzoną naturę, którą mamy jako ludzie, mamy tendencję do natychmiastowego uruchamiania naszych psychologicznych mechanizmów obronnych.
Dlatego właśnie powinieneś uwzględnić aspekt pozwalający przełamać lody – jednym z najlepszych jest humor. Śmiech prawie zawsze pomaga ludziom obniżyć obronę i trochę się zrelaksować. Opowiedz krótką, zabawną historię, podaj śmieszny fakt lub podziel się doświadczeniem, które rozbawi Twoich odbiorców. Zobacz drugi akapit mojego własnego „O mnie”:
Jeśli kiedykolwiek spotkasz się ze mną lub będziesz miał okazję przeczytać moje wpisy na blogu, możesz pomyśleć, że jestem połączeniem contentowego maniaka, który nie ma już w domu miejsca na nowe książki, z biegaczką uzależnioną od podcastów i produktywności.
Dzielenie się zabawnym faktem od razu uspokoi nie tylko Twoich czytelników, ale także pomoże pokazać Twoją ludzką stronę – dzięki temu staniesz się dla nich bardziej autentyczny (zamiast pozycjonować się jako jakiś wzniosły guru, którego należy postawić na piedestale).
Opowiedz fascynującą historię (nie całą historię swojego życia)
Jednym z najprostszych błędów, jaki można popełnić pisząc treści na stronę „O mnie”, jest gawędzenie o sobie bez jasnego celu w głowie. Tak, tworzymy biogram, ale to nie znaczy, że należy wcisnąć w niego cały swój życiorys.
Skup się na opowiedzeniu swojej historii w barwny sposób – nie ograniczaj się do wypunktowania faktów, najważniejszych danych i statystyk. Baw się swoją historią i bądź kreatywny w nawiązywaniu kontaktu z czytelnikami. Prawda jest taka, że większość ludzi nie chce znać każdego najmniejszego szczegółu na Twój temat.
Jedną rzeczą, którą Twoi czytelnicy na pewno będą chcieli o Tobie wiedzieć, jest to, w jaki sposób przekształciłeś się ze „zwykłego śmiertelnika” w swojej niszy w osobę, która osiągnęła sukces. Aby zrobić to w angażujący sposób, który faktycznie zatrzyma czytelników na stronie „O mnie”, będziesz musiał wykorzystać storytelling.
Ludzie uwielbiają wspaniałe historie, zwłaszcza gdy mówią one o początkowej porażce, która przeradza się w ostateczne zwycięstwo. Więc nie bój się (i nie wstydź!) dzielić swoimi bliznami – sprawią, że będziesz bardziej wiarygodny, a ponadto są potężne w storytellingu edukacyjnym.
Co ważniejsze, dzielenie się swoimi niepowodzeniami pomoże Ci zilustrować czytelnikom, że porażka jest niezbędną częścią procesu – zwłaszcza jeśli chodzi o rozwój bloga i zastanawianie się, jak promować swoje treści. Przejście od początkującego do eksperta w jakiejkolwiek dziedzinie wymaga czasu, więc bycie otwartym na dzielenie się własną pokorą w tej podróży jest kluczowe.
Innym błędem, którego należy unikać, pisząc stronę „O mnie” na swój blog, jest nadanie swojej historii zamkniętego charakteru. Innymi słowy, nie sprawiaj wrażenia, jakbyś już osiągnął wszystkie swoje cele.
Ludzie chcą podążać za liderami (tym właśnie jesteś, gdy ludzie śledzą Twój blog), którzy wciąż wykonują ruchy, próbują nowych rzeczy, rozwijają się i robią postępy w swoich dziedzinach. Więcej o tym, jak wykorzystywać storytelling, możesz przeczytać tutaj.
Sprzedawaj!
Jednym z głównych celów biogramu czy sekcji „O mnie” jest sprzedanie siebie (i swojej przestrzeni online) odbiorcom. Aby to zrobić, musisz w taktowny sposób zwrócić uwagę na swoje doświadczenie, bez jawnego przechwalania się.
Istnieją dwa sposoby, aby sprzedać swoje mocne strony.
Opowiedz o swoich osiągnięciach. Koniecznie własnymi słowami i wybierając najważniejsze.
Pokaż swoje osiągnięcia. O wiele bardziej skutecznym sposobem na sprzedanie się jest pokazanie odbiorcom swojej wiedzy – a najlepiej jest zrobić to, używając przyciągających grafik, które mogą szybko odnieść się do tego, co udało Ci się osiągnąć. Jednym ze sposobów, w jaki możesz to łatwo zrobić, jest pokazanie logotypów niektórych marek, z którymi współpracowałeś, na których się pojawiłeś lub dla których pracowałeś.
Uwzględnij wezwanie do działania
Jeżeli przeszedłeś przez wszystkie poprzednie etapy, to Twoi odbiorcy będą już Cię znali i rozumieli, co masz do zaoferowania. Więc co dalej? Nie bierz za pewnik tego, że Twoi odbiorcy instynktownie znajdą drogę do Twoich stron z ofertą.
Wykorzystaj to jako okazję, aby skierować czytelników dokładnie tam, gdzie Twoim zdaniem powinni się znaleźć – zastosuj przynajmniej jedno wyraźne wezwanie do działania.
Możesz poinformować odbiorców, na której platformie mediów społecznościowych jesteś najbardziej aktywny, i od razu zaprosić ich tam lub dać swoje dane kontaktowe albo skierować na stronę ofertową.
Nie zapomnij o dobrym zdjęciu
Twoje zdjęcie przekazuje wiele informacji o tym, kim jesteś. Co więcej, jeśli jest dobrze zrobione, może być nawet narzędziem do budowania zaufania. Oto kilka wskazówek, jak zrobić świetne profilowe, które umieścisz obok swojego biogramu.
Bądź sobą. Przede wszystkim – jeśli tworzysz własną stronę czy jakąkolwiek inną przestrzeń w internecie, powinieneś móc być w niej sobą. Nie staraj się wymuszać wyglądu lub odgrywać scen, które nie oddają tego, kim naprawdę jesteś.
Pokaż swoje zęby. Badania sugerują, że uśmiechanie się stało się zaprogramowanym zachowaniem u ludzi, mającym na celu wyrażenie życzliwości wobec siebie nawzajem. Jeśli więc czujesz się naturalnie, rozważ obdarzenie swoich odbiorców ciepłym uśmiechem lub zachęcającym spojrzeniem na swoim zdjęciu. Uśmiechając się i pokazując zęby, sprawiasz wrażenie osoby przyjaznej, przystępnej, troskliwej i wiarygodnej.
Uważaj na to, gdzie patrzysz. Tutaj masz dwie możliwości. Pierwszą opcją jest patrzenie prosto w kamerę, co daje wrażenie, że skupiasz się bezpośrednio na odbiorcy – poświęcasz mu 100% swojej uwagi. Drugą opcją jest spojrzenie w kierunku tekstu, najlepiej na wezwanie do działania, które znajduje się na stronie. W ten sposób kierujesz uwagę i zachęcasz czytelnika do kliknięcia, zapisania się lub podjęcia jakiejkolwiek akcji, do której chcesz nakłonić.
Powodzenia!