Chcesz wiedzieć, co jest najlepsze w pisaniu i sprzedawaniu e-booków?
Nie potrzebujesz dużej liczby odbiorców, aby zacząć generować sprzedaż – o ile Twój e-book naprawdę rozwiązuje ważny problem w niszy z udowodnionym popytem. Niezależnie od tego, czy posiadasz konto na Instagramie, blog czy własną firmę z produktami i usługami, możesz wygenerować dodatkowy dochód poprzez sprzedaż lub bezpłatną dystrybucję e-booków (w sektorze B2B).
Dlaczego warto poświęcić czas i zasoby na stworzenie e-booka?
W przestrzeni online dla wielu osób, które posiadają własne marki osobiste lub grono odbiorców na platformach społecznościowych, jest to po prostu naturalny kolejny krok.
Gdy spędzasz czas na rozwijaniu swojej społeczności, to w naturalny sposób zaczynasz rozumieć, czego potrzebują i chcą Twoi odbiorcy – a tym samym jakie tematy będą atrakcyjne do e-booka.
Ten format treści pomaga w budowaniu autorytetu (uwaga: tutaj bardzo ważnym aspektem jest wybranie odpowiedniej niszy) i przyciąganiu nowych osób do Twoich kanałów – nie jako bezimiennych followersów, a najczęściej jednak osoby znane Ci z imienia, nazwiska i maila, które mogą dołączyć do odbiorców Twojego newslettera.
Gdy Twoi odbiorcy zapisują się na Twoją listę mailingową, otrzymujesz pewien dostęp do ich życia – dlatego też ważne jest, aby robili to z własnej woli, a nie ze względu na automatyczny checkbox w formularzu.
Jest to więc doskonałe narzędzie do przyciągania nowych odbiorców, przekształcania ich w subskrybentów, a następnie w płacących klientów.
Jaki typ e-booka stworzyć?
Zastanów się, na jakim etapie sprzedaży chcesz wykorzystywać e-book: czy do budowania świadomości, konwertowania na kolejne etapy lejka sprzedażowego, czy do podgrzewania leadów w swoim obecnym lejku. Odpowiedz na poniższe pytania:
- Kto jest docelowym odbiorcą Twojego e-booka?
- Jaki główny cel chcesz osiągnąć – lub jakiej lekcji nauczasz?
- Jak skomplikowana do zrozumienia i podjęcia działań jest koncepcja?
Na tej podstawie możesz wybrać spośród popularnych typów e-booków:
Poradnik (treści typu how-to): podziel się swoimi najlepszymi poradami na temat tego, jak rozwiązać pewien problem, możesz zebrać odpowiedzi na najczęstsze pytania i wzbogacić je o praktyczne tutoriale. Upewnij się jednak, że dajesz więcej praktycznych wskazówek niż ktokolwiek inny w Twojej branży, aby pozytywnie się wyróżnić.
E-book o rozwoju osobistym: to bardzo popularna forma, który sprawdza się w wielu niszach. Można w nim omawiać, jak osiągnąć konkretne cele: jak być spokojniejszym, jak się lepiej odżywiać czy jak lepiej negocjować.
E-book oparty o wielką ideę: w tym przypadku jeden koncept jest rozwijany przez cały e-book i rozwiązujemy bolączki za pomocą jednego rozwiązania. Tutaj też pokazujemy korzyści z podejmowania jednej dużej zmiany w przeciwieństwie do dziesięciu małych – co jest atrakcyjne dla odbiorców. Dobrym przykładem takich treści jest „4-godzinny dzień pracy” Tima Ferrisa czy „Getting Things Done” Davida Allena.
Jak wybrać temat dla swojego e-booka?
Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że wybierasz na e-book mądry temat, który nie tylko będzie rezonował z Twoimi odbiorcami, ale także dobrze zazębiał się z Twoimi własnymi zainteresowaniami i celami.
Najważniejsze na tym etapie jest upewnienie się, że piszesz e-book, na który jest realny popyt na rynku. Jak to zrobić?
Wybierając temat, zawsze powinieneś zacząć od rozważenia tematów, które osobiście chciałbyś zgłębić i napisać o nich więcej. Zadaj sobie poniższe pytania:
- Jakie są jeden lub dwa pomysły na e-book, o których mógłbym pisać całymi dniami, gdybym miał nieograniczony czas?
- Ze wszystkich rzeczy, które napisałem na moim blogu (firmowym, w social mediach lub po prostu w jakiekolwiek komunikacji ze swoimi potencjalnymi klientami) – które tematy najbardziej mi się podobają?
- W jakiej tematyce mam wyjątkowe kwalifikacje do pisania (w oparciu o moje własne umiejętności i doświadczenia w blogowaniu)?
- W jakich tematach czuję się szczególnie pewnie?
Pamiętaj, że jeśli nie jesteś entuzjastycznie nastawiony do tego tematu, trudno Ci będzie napisać o nim cały e-book.
Równie ważne jest upewnienie się, że wybierasz pomysł, którym zainteresuje się Twoja grupa docelowa.
Jaki pomysł na e-book zachęciłby Twoich odbiorców, aby zapłacili swoje ciężko zarobione pieniądze, by móc go czytać i czerpać korzyści?
Pamiętaj, że w Internecie jest już tona darmowych informacji, więc to, o czym chcesz pisać, powinno być mocno związane z realnymi potrzebami i zawierać informacje, które trudno zdobyć gdzieś indziej (przynajmniej na tym samym poziomie jakości).
Oto kilka sposobów na odkrycie, które pomysły na e-booki najbardziej zainteresują Twoich odbiorców:
Zapytaj ich. Nowatorski pomysł, prawda? Jeśli myślisz o napisaniu e-booka, zacznij od zapytania swoich obecnych odbiorców (nawet jeśli ta liczba jest dziś niewielka), czego chcieliby się dowiedzieć z e-booka i jakich korzyści by się spodziewali po lekturze.
Możesz zadać to pytanie za pośrednictwem newslettera, w poście na blogu, bezpośrednio poprzez wiadomości jeden na jeden oraz w mediach społecznościowych. Jeśli masz kilka tematów e-booków, pomiędzy którymi nie możesz się zdecydować, spróbuj przeprowadzić wśród swoich czytelników krótką ankietę, aby sprawdzić, które tematy najbardziej im odpowiadają.
Przyjrzyj się swoim najlepiej działającym stronom. Przejrzyj swojego bloga czy stronę firmową i przeanalizuj, które strony przyniosły najlepsze wyniki. Które tematy uzyskały najwięcej udostępnień na portalach społecznościowych? Które z nich otrzymały najwięcej komentarzy? Może to być dobry punkt wyjścia do stworzenia e-booka.
Przejrzyj komentarze i pytania z przeszłości. Jakie są najczęstsze pytania, które Twoi czytelnicy lub klienci zadawali Ci w komentarzach, poprzez e-mail lub w mediach społecznościowych?
Jaki jest ogólny temat, który ciągle się powtarza?
Te pytania mogą podsunąć Ci fantastyczne pomysły na e-booki, które zaspokoją rzeczywiste potrzeby czytelników.
Przeanalizuj konkurencję
Ta rada dotyczy każdej treści, którą tworzysz – od pisania postów na blogach po tworzenie e-booków, kursów, webinarów i innych. Zanim rozpoczniesz nowy projekt, zbadaj swoją konkurencję. Zawsze warto sprawdzić, co inni już napisali, w jaki sposób to zrobili i jaki sukces odnieśli.
Wyszukaj e-booki na tematy, które rozważasz, na Amazon, aby zobaczyć, jak wiele jest wyników, jak tytuły są oprawione, i aby zobaczyć liczbę zakupów (lub recenzji) tych książek. Unikaj tematów, które zostały już powielone setki razy.
Sprawdź słowa kluczowe
Aby zdecydować o tytule e-booka, koniecznie przeanalizuj słowa kluczowe. Pomoże Ci to zidentyfikować, czego ludzie już szukają (w odniesieniu do tematu Twojego e-booka) i zidentyfikować najlepsze słowa kluczowe lub frazy do wykorzystania w tytule, aby przyciągnąć więcej czytelników.
Faktyczny temat treści powinien pochodzić bardziej ze skrzyżowania Twoich zainteresowań i tego, czego oczekują Twoi czytelnicy, ale tytuł powinien opierać się na odpowiednio dobranych słowach kluczowych.
Stwórz konspekt
Zacznij od konspektu swojego e-booka. Możesz skorzystać z poniższego procesu:
- Określ kluczowe wnioski dla swoich czytelników.
- Opracuj sprytny tytuł, który przyciągnie czytelników.
- Zapisz każde kluczowe pytanie, na które musisz odpowiedzieć w e-booku.
- Uporządkuj główne tematy i sekcje e-booka.
- Wstawiaj odpowiednie badania, dane i dodatkowe źródła.
- Popraw i skróć zarys swojego e-booka.
- Napisz e-book.
Główną korzyścią płynącą z rozpoczęcia od dobrze zbadanego konspektu jest to, że daje Ci on jasny obraz tego, o czym zamierzasz pisać, zanim faktycznie zanurzysz się w proces pisania.
Jaki jest najlepszy format pliku do publikacji e-booka?
Pisanie i sprzedaż e-booków w dzisiejszych czasach oznacza, że będziesz chciał publikować swoje e-booki w wielu różnych formatach plików.
Dawanie czytelnikom wielu opcji jest najlepszym rozwiązaniem.
- Zamieszczasz swoją książkę na Amazon? Wtedy będziesz musiał użyć formatu KFF (AZW3).
- Chcesz zaoferować czytelnikom czystą, łatwą do zmiany postać e-booka w sprzedaży bezpośredniej? Format EPUB będzie prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem.
- Wolisz opublikować swojego e-booka w stałym układzie? Plik PDF będzie najłatwiejszą opcją – szczególnie, gdy w e-booku jest sporo grafik.
Moja rada? Użyj odpowiedniego narzędzia do projektowania e-booków, które pozwoli Ci opublikować e-book we wszystkich tych formatach plików za pomocą jednego kliknięcia.
Promocja i dystrybucja e-booka
Kluczowe jest, aby nie zaczynać jej, gdy produkt jest już skończony, ale na bieżąco informować swoich odbiorców o postępach. Podczas fazy pisania e-booka możesz publikować teasery, dając ludziom znać, co zamierzasz (jeśli masz zaangażowanych zwolenników, grupę lub społeczność, z którą współdziałasz).
Oprócz opowiadania ludziom o tym, co Twój e-book ma do zaoferowania, możesz im to również pokazać. Działa to szczególnie dobrze w przypadku e-booków bogatych w obrazy, które mają piękne treści do pokazania. Nie bój się pokazywania mock-upów wnętrza i krótkich filmików pokazujących konkretne rozdziały.
Więcej o samej promocji treści możesz przeczytać w tym wpisie i skopiować ten model do promocji e-booka.
Powodzenia!