Zanim powstaną duże marki istnieją marki osobiste założycieli, które jeżeli są dobrze zdefiniowane i komunikowane pomagają przyciągać odpowiednich klientów. Dowiedz się jak zbudować swój personal branding i odejść od agresywnej komunikacji i narzędzi sprzedażowych.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są trzy kroki niezbędne do stworzenia marki osobistej?
- Jakie są dwa poziomy definiowania marki osobistej?
- Jak wygląda moment przejściowy, gdy zmieniasz swój ton komunikacji?
- Jak format przekazu wpływa na budowanie autentyczności?
Co to jest marka osobista?
Pojęcie marki osobistej można zdefiniować na dwóch poziomach. Zazwyczaj pojęcie odnosi się do wizerunku osobistego i postrzegania przez innych.
Zatem pierwszym poziomem jest nie to kim jesteś, a jak inni cię widzą. To postrzeganie dotyczy różnych czynników zarejestrowanych przez różne zmysły: wygląd zewnętrzny, to jak się ubierasz, Twój uścisk dłoni czy to jak się wyrażasz.
Należy pamiętać, że ludzie często uciekają się do znanych stereotypów przy dokonywaniu pierwszej oceny i pomimo tego, że nie jest to sprawiedliwe to naturalny mechanizm. Nasz mózg chce zaoszczędzić jak najwięcej energii i poszukuje skojarzeń z przeszłości, aby przewidzieć pewne zachowania.
Drugi poziom definiujący markę osobistą to sposób, w jaki odróżnia ona Ciebie od innych ludzi.
Źródłem różnicy mogą być czynniki niematerialne, takie jak np. osobowość lub wykształcenie, lub też czynniki materialne, takie jak wygląd zewnętrzny i akcesoria (te ostatnie są szczególnie ważne dla osób publicznych, w świecie polityki lub showbiznesu). Oczywiście można twierdzić, że są to tanie sztuczki, ale mimo to są one skuteczne, ponieważ większość ludzi jest pod ich wpływem.
Na szczęście, osobista marka nie opiera się tylko na wyglądzie i akcesoriom, ale także na ideach i komunikacji – to na tych elementach skupimy się dzisiaj. Każdy z nas może znaleźć cechę, która odróżnia nas od innych – ale jest to element kluczowy do zbudowania silnych marek osobistych, które przyciągają odpowiednich klientów.
Trzy obszary budowania marki osobistej
Tworzenie osobistej marki składa się z trzech obszarów:
Budowanie rozpoznawalności – rozwój swojej sieci kontaktów i obecność w mediach prowadzi do zwiększenia liczby osób, które nas “kojarzą”. Poprzez zwiększenie rozpoznawalności w wybranych i konkretnych kanałach, w których obecnie przebywają Twoi klienci możesz do nich dotrzeć.
Budowanie reputacji – jest kluczowe przy sprzedaży usług profesjonalnych (czy wiedzy), gdyż wybór klienta tutaj nie jest jedynie determinowany przez cenę. Tutaj kluczem jest zaufanie, a odpowiednia reputacja może pozytywnie wpływać na jego wytworzenie.
Pozyskanie „klientów” – pozyskanie klientów oznacza, że klienci zaakceptowali Twoją osobistą markę. Jesteśmy bardziej skłonni spotykać się, robić interesy i polecać osoby, które lubimy i którym ufamy.
Jako ekspert w sieci, aby móc skutecznie sprzedawać i zbudować swój personal banding powinieneś sporo czasu i uwagi poświęcać budowaniu swojej wiarygodności i zaufania. Dlatego też część narzędzi marketingowych, które sprawdzają się świetnie w ecommerce niekoniecznie będą dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Ponieważ istnieje nieodłączny konflikt między pewnym rodzajem działalności, która jest oparta na wiedzy specjalistycznej, a narzędziami marketingu bezpośredniego (więcej o tym możesz przeczytać w tym wpisie).
Etap przejściowy w budowaniu marki
Jeżeli stwierdzisz, że przez lata stosowania narzędzi leadowych nabawiłeś się nachalnego tonu, który podważa zaufanie to jest kilka prostych zmian, które możesz wprowadzić. Pierwszym elementem może być odejście od standardowej agresywnej komunikacji marketingu bezpośredniego i zmiana jej tonu na bardziej ekspercki i oparty o dzielenie się wiedzą. Czyli w praktyce oznacza to, że będziesz mógł nadal korzystać z webinariów, kursów online, newsletterów i lead magnetów, ale ich ton będzie zupełnie inny.
Aby lepiej zobrazować tę zmianę tutaj pokuszę się o kilka przykładów:
Stosowanie call to value (bezpośrednie odnoszenie się do wartości) nie tylko pomoże Ci zwiększyć konwersję, ale też pozwoli lepiej segmentować klientów i docierać do tych, którym jest blisko osobiście do Twoich wartości.
Siła autentyczności a format przekazu
Skuteczny personal branding polega na oferowaniu merytorycznych prezentów – dawaniu swoim odbiorcom pomocnych wskazówek i treści. Nadal oczywiście jest w nich intencja handlowa jednak połączona ze szczodrym i wielokrotnym dzieleniem się wiedzą. Słowo “wielokrotnie” jest tutaj niezwykle ważne, gdyż powtarzalność buduje zaufanie.
Jednak warto tutaj podkreślić jak ważne jest stosowanie różnorodnych formatów. Dlaczego?
Jest to pewne uogólnienie, ale jakikolwiek format, w którym używasz swojego głosu ma przewagę nad tekstami w kontekście budowania zaufania. Podcasty, wywiady wideo czy występowanie podczas konferencji sprawia, że jesteśmy bardziej “ludzcy” dla naszych odbiorców. Skąd ten efekt?
Występując ponosisz pewne ryzyko społeczne – możesz zostać źle odebrany, nie móc odpowiedzieć na dane pytanie czy zwyczajnie zapomnieć pewnego wątku. Ludzie, którzy na żywo pokazali się w sposób, który był imponujący – z perspektywy eksperckiej są godni zaufania. To oczywiście skrót myślowy, którego wiele z nas używa.
Dlaczego artykuły i książki nie dają tego dodatkowego wzmocnienia w kontekście budowania zaufania?
Pisanie książki nie jest ryzykiem, gdyż istnieje proces redagowania i może on sprawić, że całość wypadnie o wiele lepiej niż początkowo. Dlatego też jako konsumenci jesteśmy w stanie bardziej uwierzyć ocenie 4,8/5 gwiazdek niż 5/5. To ta luka, która dzieli nas od idealnego wyniku (o ile nie jest zbyt duża) sprawia, że jesteśmy autentyczni i “ludzcy” dla innych użytkowników internetu.
Trzy ważne wskazówki przy personal brandingu
Proces tworzenia marki osobistej jest długotrwały dlatego na koniec podzielę się trzema wskazówkami, które pomagają w nim wytrwać i zachować odpowiednie skupienie w działaniach.
Wielokrotnie analizuj swój ton komunikacji
Zapewne na dzień dzisiejszy korzystasz już z pewnych narzędzi marketingu bezpośredniego (ebooki, newslettery czy webinaria: więcej o nich i o tym jak wpływają na Twoją markę możesz przeczytać tutaj) i masz wypracowaną komunikację na swojej stronie internetowej. Zatem w pierwszej kolejności porozmawiaj z kilkoma znajomymi i klientami o tym jak jest ona odbierana i jak Cię postrzegają.
Na podstawie zebranych informacji możesz zacząć stopniowo optymalizować swoje treści. Pamiętaj jednak, że to nie zmiana, którą wdrożysz przez weekend. Wymaga ona sporo pracy i przemyślenia jak chcesz, aby docelowo wyglądało Twoje pozycjonowanie.
Bądź cierpliwy
Zrezygnowanie z niektórych rozwiązań, szczególnie tych które na dzień dzisiejszy wydają się skuteczne może być bolesne. Może to bezpośrednio wpłynąć na rentowność Twojego biznesu. Dlatego upewnij się, że myślisz o tej zmianie w kategoriach stopniowego przejścia i długotrwałym skupieniu się na personal brandingu.
Myśl o swojej marce jak o inwestycji
Marketing marki (personal branding), o którym tutaj mówię opiera się na hojności – na szczerym i regularnym dzieleniem się swoją ekspertyzą. Aby ta strategia zadziałała musisz być gotowy w nią zainwestować, dlatego nie jest to najlepsze podejście gdy dopiero zaczynasz. Zanim będziesz mógł w 100% zainwestować w to podejście powinieneś mieć już ugruntowaną liczbę stałych klientów. Na początek możesz zacząć od “uwolnienia” niektórych treści, które obecnie znajdują się za bramką leadową.
Jeśli masz jakieś pytania dotyczące budowania swojej marki to koniecznie daj mi znać i napisz na adrianna@wardzala.pl