To pytanie pada coraz częściej podczas moich rozmów z liderami, którzy mówiąc wprost: nie marzą o dodaniu aktywności na social mediach do swojej długiej listy obowiązków. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się dlaczego moim zdaniem słuchanie klientów, pracowników i prasy w social media jest częścią pracy każdego lidera. Podam też kilka wskazówek od czego zacząć budowanie procesów wspierających social listening.
Social media dały każdemu możliwość szerokiego przekazywania swoich pomysłów i opinii. Faktem jest, że dzisiaj większość konsumentów bardziej ufa opiniom innych konsumentów niż przekazom marketingowym firm. Młodzi ludzie są pod szczególnym wpływem wygenerowanych przez użytkowników komentarzy na temat marek. Dlatego zrozumienie jak Twoi odbiorcy uczestniczą w świecie cyfrowym pomoże Ci nawiązać z nimi wartościowe relacje. A to przełoży się na wzrost Twojego biznesu.
Czy moja grupa docelowa korzysta z social media?
Najprawdopodobniej tak! W obecnej sytuacji demograficznej konsumenci należą do jednego z pięciu kolejnych pokoleń, z których każde ma inne podejście do mediów społecznościowych:
- Członkowie generacji Z: urodzili się po 2002 roku. Nie znają oni życia bez technologii cyfrowej i wierzą, że dzięki technologii mogą osiągnąć wszystko.
- Pokolenie Y/Millenialsi: byli wczesnymi użytkownikami mediów społecznościowych. Spodziewają się kupować i otrzymywać towary tego samego dnia i stanowią największy segment nabywców napędzanych przez wartości społeczne.
- Pokolenie X: urodziło się między 1964 a 1979 rokiem. Zwykle korzystają z Facebooka, LinkedIn, Twittera i Instagramu. Większość z nich szybko przystosowuje się do nowych sposobów robienia rzeczy i przez większość życia zawodowego korzysta z poczty elektronicznej.
- Baby boomers: urodzili się między 1946 a 1964 rokiem. Większość obecnych liderów biznesowych i politycznych pochodzi z tego pokolenia. Wiele osób zmaga się z przystosowaniem do nowych sposobów prowadzenia działalności gospodarczej, ale wiele również przyjmuje zmiany.
- Weterani: urodzili się przed 1945 r. i mogą, ale nie muszą, korzystać z technologii. Ci, którzy korzystają zyskali przydomek “srebrnych surferów” i składają się na grupę 65-latków na Facebooku.
Social media to ogromna szansa na dotarcie z spersonalizowanym przekazem oraz wczesnym odkrywaniem zmian preferencji konsumentów.
Jak jednak sprawić, aby Twoja firma odpowiednio wykorzystywać media społecznościowe – zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie?
Zaczęłabym od zadania sobie i znalezienia odpowiedzi na poniższe pytania:
- Kto zarządza wykorzystaniem mediów społecznościowych w Twojej organizacji (np. zespół wewnętrzny czy agencja)?
- Czy widzisz na bieżąco aktualizacje od klientów, partnerów i współpracowników? (w formie, raportów, podsumowań)?
- Kto uczestniczy w tworzeniu publikacji, a kto nie (czy kadra zarządzająca się angażuje)?
- Czy twoja organizacja szkoli pracowników w zakresie korzystania z mediów społecznościowych?
- Jak Twoja organizacja mierzy kompetencje pracowników w zakresie korzystania z mediów społecznościowych?
Dlaczego te pytania są ważne? Im większa jest znajomość zagadnień z obszaru social mediów w Twojej organizacji, tym więcej korzyści biznesowych będziecie czerpać.
Od czego zacząć?
Stwórz spójny sposób myślenia o social mediach poprzez prowadzenie strategicznych rozmów na temat zaangażowania klientów i pracowników w proces komunikacji, dzielenia się wiedzą, transparentności i dostępności.
Następnie powołaj zespół, który będzie odpowiedzialny za wypracowanie odpowiednich mechanizmów i procesów. To on wraz z kadrą zarządzającą będzie odpowiedzialny za wdrożenie ich w całej firmie.
Z doświadczenia wiem, że prawidłowe zarządzanie social mediami może również pozytywnie wpływać na zaangażowanie pracowników. Może też wspierać wartości organizacyjne. Szczególnie, gdy pracujemy teraz zdalnie takie proste elementy jak możliwość zobaczenia dnia pracy jednego ze współpracowników (popularny format take-overów) jest czynnikiem wspierającym kulturę i budującym społeczność.
Nie wspomniałam jeszcze o możliwości tworzenia marki osobistej, która wspiera budowanie rozpoznawalności firmy. Nie mówiłam też o korzyściach płynących z tworzenia i udostępniania autorskiego contentu, który dociera do pracowników i potencjalnych klientów, ale to już chyba materiał na kolejny artykuł.
Podsumowując – dla mnie odpowiedź jest oczywista: warto być aktywnym w kanałach social mediowych. Nie tylko publikować i wysyłać komunikaty do odbiorców, ale też przede wszystkim słuchać klientów (pracowników!) i obserwować trendy. Zdobytą wiedzę można wykorzystywać do tworzenia nowych produktów, budowania relacji z klientami czy tworzenia społeczności wokół marki.
Jeżeli potrzebujesz więcej wskazówek jak dobrze zaplanować swoją obecność w social mediach – napisz w komentarzu jakie zagadnienia Cię interesują, a przygotuję na ten temat praktyczne wskazówki.
Jeżeli już zacząłeś promować siebie lub swoje produkty koniecznie zapoznaj się ze wskazówkami dotyczącymi stworzenia planu promocji. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz czas i pieniądze, ale też zwiększysz ruch na stronie. Klik!