15-sekundowe wideo, 1-minutowe rolki czy tytuł Twojej prezentacji sprzedażowej mogą mieć ogromny wpływ na to, czy uda Ci się zainteresować potencjalnego klienta. Jednak każdy, kto kiedyś stanął przed wyzwaniem przekazania swojego świetnego pomysłu w kilku zdaniach czy sekundach na wideo, wie, jak trudne jest to zadanie. W dzisiejszym artykule znajdziesz wskazówki, jak możesz przekazać swoją myśl w minutę.
Odwrotna zależność między objętością przekazu a jego siłą
Przede wszystkim należy pamiętać, że im więcej informacji zawierasz w swoich komunikatach, tym mniejsza będzie ich skuteczność. Często można zaobserwować, że ten problem ludzie starają się rozwiązać, po prostu mówiąc na wideo szybciej, podczas gdy w rzeczywistości trzeba zredukować cały komunikat. Jednak co usunąć, a co zostawić? Należy pamiętać, że za każdym razem, gdy ktoś słyszy lub czyta Twój przekaz, podświadomie szuka powodu, aby podjąć działanie lub go nie podjąć. Decyzję podejmuje w oparciu o historię, którą słyszy, i o to, jak ją dla siebie interpretuje: bierze pod uwagę Twoje uzasadnienie, racjonalizację, dowody słuszności, aby w końcu stwierdzić, czy ma to sens. Gdy starasz się zatem przebić się ze swoim przekazem, należy usunąć wszystko, co nie jest częścią głównej historii.
5 elementów przekazu
Każdy komunikat, niezależnie od długości, zaczyna się od znalezienia Celu, Problemu, Prawdy, Zmiany i Działania dla danego pomysłu. Czasami dobre zidentyfikowanie tych 5 elementów zajmuje więcej czasu niż stworzenie treści… Wysiłek ten się jednak opłaca. Jak wygląda 5 elementów przekazu dla tego wpisu na bloga? Już je prezentuję:
CEL: Nauczyć się przekazywać komunikaty i idee w bardzo krótkich formatach (mało miejsca na treści czy kilka sekund w wideo).
PROBLEM: Efekt rozwodnienia przekazu: im więcej informacji, tym słabszy przekaz i argumentacja.
PRAWDA: Kiedy ktoś czyta lub słyszy informacje, szuka kluczowych fragmentów, które pomogą mu zbudować osobistą racjonalizację lub uzasadnienie tego, co zdecyduje się zrobić (lub czego NIE zdecyduje się robić!).
ZMIANA: Gdy chcesz więc mieć pewność, że Twój przekaz niesie maksymalną moc w minimalnej przestrzeni, zbuduj swój przekaz tylko z tych kluczowych informacji. Innymi słowy, wyeliminuj wszystko, co nie wzmacnia historii, którą ludzie sami sobie opowiedzą.
DZIAŁANIE: Jakie są te kluczowe elementy przekazu? Oprócz tego, czym właściwie jest Twój pomysł (ZMIANA), upewnij się, że Twój przekaz uwzględnia:
- czego już dziś chcą i oczekują Twoi odbiorcy (jakie są ich cele czy jobs to be done);
- to, w co już wierzą Twoi odbiorcy (ich prawda – więcej o tym możesz przeczytać w tym artykule);
- jak Twoi odbiorcy dzisiaj podchodzą do rozwiązywania problemu dla siebie (PROBLEM).
Te elementy składają się na listę kluczowych elementów Twojej historii – w zależności od formatu możesz je również rozbudowywać.
Gdy jednak potrzebujesz też dłuższej wersji…
Jeśli chciałbyś przekształcić swoją ideę w 10-minutowe wideo lub całą prezentację, możesz zacząć dodawać kolejne informacje. Co ważne: nie dodawaj zupełnie nowych pomysłów czy informacji, a tylko te, które są zgodne z głównymi stwierdzeniami i je wspierają.
Gdybym chciała rozwinąć ten wpis w wideo na żywo, mogłabym:
- rozpocząć od storytellingu i opowiedzieć historię, która ilustruje cel, jakim jest zmieszczenie wielkiej koncepcji w niewielkiej ilości czasu;
- wchodzić w interakcję z odbiorcami na temat ich własnych doświadczeń z tym celem;
- omówić (samodzielnie lub z publicznością), dlaczego osiągnięcie tego Celu jest tak ważne – opisać, jak wyglądałoby życie, gdyby udało mi się tego dokonać;
- podać statystyki lub badania, które potwierdzają efekt zmniejszonej uwagi i rosnące zapotrzebowanie na bardzo krótkie treści;
- przedyskutować z odbiorcami, co ich zdaniem przeszkadza im w osiągnięciu ich celu;
- opisać, jakie są typowe błędy i typowe (niezadowalające) wyniki.
Ważne jest to, że te elementy dodadzą głębi zagadnieniu i szczegółów do głównego przekazu poprzez polepszenie zrozumienia odbiorców w obszarze problemu i pokazania, dlaczego jest on ważny. Udaje mi się w ten sposób uniknąć pułapki rozmycia przekazu.
Zakończę klasycznym cytatem Marka Twaina, który tylko potwierdza, że każdy zmaga się z problemami ze zwięzłym i konkretnym przekazywaniem swoich myśli i początkowe trudności nie powinny nas zniechęcać do podejmowania kolejnych prób.
„Nie miałem czasu na napisanie krótkiego listu, więc napisałem długi”.
Życzę Wam dużo wytrwałości, aby pisać krótkie listy!