Nie ma co ukrywać, że krótkie formy wideo powoli podbijają wszystkie platformy społecznościowe. Facebook, Instagram czy LinkedIn promują formaty stories, reels czy po prostu krótsze formy wideo umieszczane jako posty. Ciekawe jest to, że na wielu z tych platform można znaleźć filmiki oryginalnie opublikowane na TikToku, które wpisują się w aktualnie panujące tam trendy. Podążanie za trendami jest szansą na zdobycie dużej liczby wyświetleń, jednak czy jest dobrym sposobem na dotarcie do pożądanej grupy odbiorców? Czy i jak można zatem wykorzystać siłę trendów w mediach społecznościowych dla swojej marki?
Popularne trendy a niszowe treści
Kilka lat temu, gdy ludzie obserwowali kogoś w mediach społecznościowych, to najprawdopodobniej liczyli na możliwość zajrzenia od kuchni do jego życia czy funkcjonowania danej marki. Chcieliśmy zobaczyć kawałek czyjegoś świata, jego poglądy, a szczególnie na Instagramie i Facebooku oczekiwaliśmy informacji o tym, jak wygląda czyjś dzień, jedzenie itp. Teraz już tak nie jest, ponieważ ludzie są coraz bardziej wymagający wobec profili, firm czy twórców, których obserwują w mediach społecznościowych. Mają coraz większą świadomość faktu, że powinni ograniczyć czas spędzany w mediach społecznościowych. Oznacza to, że śledzą przede wszystkim marki i osoby, które służą ich celom. Jeżeli zatem już poświęcasz czas na tworzenie treści i chcesz wykorzystać siłę obowiązującego trendu, pamiętaj, aby dopasować go do swojej marki.
Treści na Twoim kanale powinny odnosić się do Twojej firmy lub niszy. Istnieją pewne wyjątki, szczególnie dla większych kont. W przypadku mniejszych profili ważne jest natomiast, aby budować swoją publiczność, rozpoczynając od bardzo wąskiej niszy, która ma bezpośrednie powiązanie z produktami lub usługami, które oferujesz.
Jak wybrać odpowiednie trendy dla swojej marki
Nie należy podążać za każdym trendem, ale nie oznacza to, że nie można ich strategicznie wykorzystać. Zamiast więc znajdować kolejny nowy trend i po prostu tworzyć kolejną jego wersję, zadaj sobie pytanie: czy możesz odnieść ten trend do swojej niszy i nadać mu swój własny styl? Dzięki temu możesz skorzystać z siły trendu i dotrzeć do nowych odbiorców, ale nie ryzykujesz przyciągnięcia na swój profil na Instagramie niewłaściwych ludzi.
Jeżeli zdecydujesz się stworzyć content w oparciu o panujący na danej platformie trend, upewnij się, że osoba, która zobaczy ten wpis i przejdzie na Twój profil, znajdzie przydatne informacje powiązane z Twoją marką w danym temacie.
Jakiś czas temu na LinkedIn popularne były posty z konkretnymi reakcjami na model pracy, na który się decydujesz. Jeżeli chciałbyś wykorzystać ten trend, warto, aby w Twojej sekcji „Featured” (o tym jak ją stworzyć, możesz więcej przeczytać tutaj) znalazły się wartościowe materiały dotyczące produktywnej i efektywnej pracy zdalnej.
Upewnij się również, że Twój profil na LinkedIn czy opis na dowolnej innej platformie społecznościowej dokładnie opisuje to, jakie korzyści ktoś może mieć z obserwowania Cię i jak możesz im pomóc. Po prostu odpowiedz na pierwsze naturalne pytanie, które pojawi się w głowie Twojego nowego obiorcy: „What’s in it for me?” – „Co z tego będę miał?” – ponieważ nawet jeśli wszystkie treści, które tworzysz i publikujesz, będą zgodne z Twoją marką osobistą, to ludzie nadal muszą wiedzieć, co zyskają dzięki obserwowaniu Cię.
Dostosuj trendy do swojej niszy
Dlatego zanim zachwycisz się nową taktyką czy trendem w mediach społecznościowych, poświęć chwilę, aby zastanowić się, jak one wpisują się w Twoją niszę i odnoszą się do Twoich produktów. Jeśli już poświęcasz czas na tworzenie własnych treści, warto robić to strategicznie i zachować odpowiedni balans pomiędzy treściami edukacyjnymi a sprzedażowymi (o tym więcej tutaj).