Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego SEO to mniej marketing, a bardziej produkt i doświadczenie użytkownika?
- Dlaczego poleganie na płatnym ruchu jest problematyczne?
- Poznasz korzyści płynące z pozyskania użytkowników w sposób organiczny
- Dlaczego lepiej skupić się na marketingu dla ludzi, a nie na sztuczkach z algorytmami Google
W dzisiejszym świecie mamy trochę problem z dobrą definicją SEO, która de facto uchwyciłaby tą dziedzinę marketingu jako element całościowego podejścia do budowania wzrostu w firmie.
SEO (search engine optimization) postrzegane jest jako element content marketingu, gdzie produkujemy treści zawierające słowa kluczowe wybrane przez narzędzia, które twierdzą, że tego poszukują ludzie….
Ja jednak wolę patrzeć na SEO szerzej. Powinno ono wpływać na budowanie strony internetowej, optymalizację doświadczenia klienta i zrozumienie co powinniśmy prezentować online, aby ludzie cię znaleźli.
Patrzę na SEO nie tylko w kategoriach słów kluczowych, ale też tego jakie tworzę doświadczenie dla ludzi. Od momentu kiedy myślą o swoim problemie, poprzez czas kiedy szukają rozwiązania w Google (lub gdzieś indziej)…aż do momentu kiedy wylądują na Twojej stronie.
Jak dziś szukamy rozwiązań dla naszych problemów?
Dlatego, aby skutecznie realizować SEO musisz myśleć o całej ścieżce, którą pokonujesz kiedy czegoś szukasz.
Jako marketer i przedsiębiorca nie możesz zapomnieć, że jesteś zarówno użytkownikiem i klientem. Nie wystarczy, abyś wykorzystał narzędzia do analizy słów kluczowych, aby uzyskać odpowiedź na to czego szukają Twoi klienci…
Zastanówmy się czy jeżeli czuję się przeziębiona…
…to chcę czytać długie posty na blogu o potencjalnych przyczynach, domowych sposobach i lekarzach specjalistach?
Czy w ten sposób chcę się leczyć? Czy wolałabym mieć jakieś narzędzie do zdiagnozowania symptomów i uzyskania prostej odpowiedzi?
Pomimo tego, że na pierwszy rzut oka pomysł na artykuł pod kątem SEO nie jest zły to faktycznie powinniśmy go oceniać pod kątem użytkowników i tego jak oni chcą dostawać konkretne informacje. Rola wyszukiwarek i robotów Googla polega tutaj głównie na pomaganiu tym użytkownikom w znalezieniu najlepszych treści i produktów. I zrozumienie tej funkcji jest kluczowe.
Jak będziemy szukać rozwiązań problemów w przyszłości?
Przyjmując takie założenia już dziś możesz szykować się na zmiany zachowania użytkowników, jakie wprowadza wyszukiwanie głosowe. Wszyscy eksperci od SEO są tutaj akurat zgodni – to przyszłość. Tworząc treści dziś warto realizować cele, które będą ważne w przyszłości. Pomimo tego, że dzisiaj…ten typ wyszukiwania jest ciągle niedoskonały.
Dzisiaj gdy zadaję jedno konkretne pytanie Google ma 10 możliwych odpowiedzi. Gdy tak naprawdę jeżeli pytam “czy potrzebuję dziś parasolki?” Google chce móc odpowiedzieć: „nie będzie Ci potrzebna, dzień będzie bardzo słoneczny”. Aby stworzyć taką odpowiedź nie jest potrzebne słowo kluczowe “parasolka” ani konkretna data. Google chce znać kontekst pytania i dać odpowiedź opartą na intencjach użytkownika.
Pomimo tego, że tworzenie treści pod “intencję wyszukiwania” brzmi dzisiaj jak buzzword i trend to tak naprawdę ma kolosalne znaczenie.
Jeśli jako użytkownicy będziemy zadawali Googlowi pytania, a ten będzie dawał nam nieistotne odpowiedzi, to przestaniemy z niego korzystać. Dlatego jako marketerzy i przedsiębiorcy, którzy chcą korzystać na sile SEO musimy się upewnić, że nasze strony i treści pomagają Googlowi zadowolić ich klientów.
Kampanie płatne vs wzrost organiczny (SEO)
Jednym z najczęstszych pytań, które zadają moi klienci jest: czy lepiej inwestować w SEO czy płatne kampanie w social mediach?
Powołuję się wtedy na pewną uproszczoną metaforę: jeśli płacisz za ruch na stronie to tak jakbyś wynajmował dom.
Jeśli przyciągasz użytkowników organicznie to tak jakbyś budował dom.
Ta pierwsza strategia bywa najczęstszą pułapką marketingową, w jaką wpadają przedsiębiorcy.
Oczywiście ta druga strategia jest kosztowna i wymaga czasu – to tak jak z płaceniem kredytu hipotecznego. Jednak posiadając własny dom budujesz swój kapitał, który jest Twoją marką. Ponieważ jeśli np. Twój biznes będzie miał jeden gorszy miesiąc w wyniku, którego będziesz musiał przestać płacić Facebookowi czy LinkedINowi to nie otrzymasz użytkowników/ wyświetleń strony.
Inwestując w działania organiczne nie będzie miało znaczenia czy właśnie wyjechałeś na urlop – Twój lejek pozyskiwania użytkowników nadal będzie na Ciebie pracował.
Dlatego tak ważne jest zajmowanie się pozycjonowaniem swojego biznesu od pierwszego dnia...na wypadek zmiany algorytmu czy zmiany stawek reklamowych.
Oczywiście nawet inwestując w organiczne wyszukiwanie i SEO jesteś na łasce Googla – który kontroluje wszystko. Tworzenie wartościowych treści również kosztuje…ale często w przypadku SEO ludzie szukają Ciebie i Twojej konkretnej marki.
Jeśli zrozumiesz, że Google stara się dawać użytkownikom to czego chcą i zaczniesz go w tym dążeniu wspierać, to Twój ruch będzie rósł.
Próbując tylko oszukać najnowsze algorytmy…w pewnym momencie możesz zostać złapany i zostać zbanowanym.
Zero marketingowego lenistwa
Dlatego właśnie nie pozwól sobie na marketingowe lenistwo:
- Znaj potrzeby swoich klientów.
- Dokładnie wiedz kim są Twoi odbiorcy.
- Nie pisz ogólnych treści “dla wszystkich”.
- Wiedz dlaczego klienci od Ciebie kupują.
- Wiedz co Twoi klienci mówią/czują tuż przed zakupem.
Nie chodzi tylko o kliknięcia, ruch i odsłony, gdy sprzedajesz swoje produkty. Tam po drugiej stronie ekranu są ludzie. Zbyt wiele rozmów w marketingu obecnie toczy się na temat: jak oszukiwać Google? O ile dziś jest to o wiele łatwiejsze niż w przyszłości (ich tempo rozwoju jest niesamowite)…nadal nie pójdę tą ścieżką.
Pomimo tego, że o wiele prościej jest kupić wiele linków do mojej strony niż przejść przez całą ścieżkę naturalnego poproszenia kogoś o link – ta druga metoda daje trwałe rezultaty. Dlaczego? Wkładam realną pracę w zbudowanie z kimś relacji, zweryfikowanie, że w tym innym miejscu w sieci jest de facto wartość dla moich odbiorców. To nie strona, która powstała na potrzeby miliona innych linków i przypadkowych użytkowników generowanych płatnymi kampaniami.
Trzeba skupić się na rzeczach, które się nie zmienią. A ludzie się nie zmienią, mimo że możesz tak myśleć. Ewolucja naszego DNA uczyniła nas takimi, jakimi jesteśmy dzisiaj. Potrzeba będzie tysięcy, dziesiątek tysięcy lat, aby nastąpiła nawet najmniejsza zmiana w naszej psychice.
Technologia się zmienia, ale nie ludzie. Zadbaj o to by w Twoich działaniach SEO najważniejszy był człowiek.