Ludzie są tworzą silne relacje poprzez autentyczną komunikację twarzą w twarz. W ostatnim czasie większość z nas jednak została zmuszona do pracy zdalnej, a tym samym zostaliśmy pozbawieni tych interakcji. Nasza komunikacja się zmieniła. O tym w jaki sposób i co możemy zrobić, aby zachować jej wysoką efektywność przeczytasz poniżej.
Kiedy te same rozmowy odbywają się online pojawia się kilka problemów:
?Brak informacji zwrotnej. Komunikacja cyfrowa może pozbawić ludzi danych sensorycznych, które są potrzebne do przetwarzania informacji i znajdowania wzorców. Wtedy opierają się na założeniach i fałszywych danych, aby wypełnić te luki.
?Brak empatii. Kiedy ludzie komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych lub telefonicznych mają trudności z wychwyceniem niewerbalnych sygnałów, które mogą pomóc im ocenić reakcje czy zrozumieć znaczenie pauz.
?Brak kontroli. Ludzie bardziej krytycznie oceniają tych, których poznają online. Oceniają każdą niespójność w zachowaniu i są mniej skłonni do wybaczania błędów.
?Brak emocji. Cyfrowa rozmowa nie dostarcza elementu emocjonalnego, który jest niezbędny, aby móc zaangażować się w komunikat rozmówcy.
?Brak zaufania. Trudno jest je zbudować online, a bez niego nie udaje się budować zaangażowania niezbędnego do osiągnięcia celów.
Mając świadomość tych wyzwań i jak one wpływają na komunikację liderzy oraz marketerzy powinni proaktywnie im przeciwdziałać. Oto kilka sprawdzonych sposobów na radzenie sobie w różnych mediach.
Komunikacja mailowa oraz wysyłanie SMS-ów
Poczta elektroniczna i alternatywne metody komunikacji, takie jak SMS-y i Slack, pozwalają ludziom w fizycznie oddzielnych miejscach na szybką wymianę pomysłów w formie tekstowej. Te łatwe w użyciu narzędzia cyfrowe umożliwiają szybką, bogatą w treści komunikację, ale wprowadzają również szereg zawiłości i sprzyjają niedoskonałym (i szybkim) komunikatom.
Aby efektywnie wykorzystywać te narzędzia skoncentruj się na następujących elementach:
?Pisz zrozumiale i uporządkuj swoje przesłanie. Upewnij się, że Twoje przesłanie jest jasne, a Twój punkt widzenia jest zrozumiały. Twoje wiadomości powinny mieć ton konwersacyjny i być wolne od wypełniaczy oraz zbędnych przymiotników i przysłówków.
?Nie bój się wykorzystywać emotikon. Narzędzia obrazkowe mogą pomóc Ci wyjaśnić Twój stan emocjonalny i to, jak chciałbyś, aby odbiorca zinterpretował Twoją wiadomość.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym w jaki sposób można zachować autentyczne relacje w technologicznym świecie przeczytaj jeden z moich poprzednich wpisów.
Spotkania online i wideokonferencje
Każdy z nas w obecnych czasach ma przynajmniej kilka spotkań online w ciągu dnia. Niestety im później i częściej są one organizowane ich uczestnicy mają większe trudności z utrzymaniem stanu skupienia. Jak organizatorzy mogą angażować uczestników spotkań online? Jaka komunikacja będzie skuteczna?
?Zadbaj o dobrą jakość dźwięku i pracuj głosem. Staraj się utrzymywać równe tempo wokalne, zapewniać różnorodność wokalną i unikać monotonnego tonu.
?Minimalizuj formalności. Zachowaj uwagę odbiorców, ograniczając uwagi każdej osoby do 10 minut i przerywając monologi czasem na zadawanie pytań. Na początku spotkania wyznacz odpowiednie role i zaznacz oczekiwania wobec każdego uczestnika.
?Zarządzaj efektywnie czasem spotkania. Uczestnicy zmagają się brakiem wiedzy na temat tego kiedy zabrać głos oraz jak sprawić, by ich pomysły zostały usłyszane? Bez ustalonej wcześniej agendy i trzymania się jej w trakcie spotkania: rozmowy wideo mogą być uciążliwe, długotrwałe, nieefektywne i nieskuteczne.
Czy udało wam się znaleźć skuteczne metody pokonania tych barier? Jak idzie wam komunikacja online? Podzielcie się proszę swoimi doświadczeniami ?
Tutaj znajdziesz link do książki „Can you Hear Me?” Nicka Morgana z propozycjami rozwiązań.