Książka Joco Willinka „Ekstremalne przywództwo”, która pokazywała jak przełożyć elitarne taktyki Navy SEALs na zarządzanie w firmach zrobiła spore zamieszanie w świecie bizesu.
Dzisiaj chciałam wykorzystać przewrotne odniesienie do tej książki i zachęcić Was do pomyślenia o umiejętności ekstremalnego słuchania.
Według ostatniego raportu Gallupa, aż 70% pracowników czuje się niewidocznych, niesłyszanych lub niezrozumianych w pracy. Pracownicy ci zgłaszają, że czują, iż ich opinie nie mają znaczenia, ich talenty nie są ważne, a ich mocne strony nie są niezbędne w codziennej pracy. Wielu z nich uważa, że stać ich na więcej, ale nie są zachęcani do wykorzystania swoich mocnych stron, aby przyczynić się do realizacji celów organizacji w znaczący lub konstruktywny sposób.
Wygląda mi to na poważny problem wielu organizacji, a Tobie?
Szczególnie teraz, gdy mamy mało możliwości do spotkań twarzą w twarz warto zastanowić się nad tym jak dobrym „słuchaczem” jesteś.
Checklista „ekstremalnego” słuchacza
Zacznijmy od bardzo prostych elementów, które powinny być oczywiste…jednak jak to często bywa z oczywistościami…czasem ich brakuje. Zadbaj o te 5 aspektów, aby stworzyć sobie przestrzeń do „ekstremalnego słuchania”.
Odłóż telefon, komputer i inne urządzenia rozpraszające, które nie pozwolą ci poświęcić ludziom całej, niepodzielnej uwagi. W wersji spotkań online: wyłącz inne komunikatory, które mogłyby cię rozpraszać! Nie ma nic gorszego niż fakt, gdy widzisz, że ktoś na spotkaniu zajmuje się innymi zadaniami. Może to zostać zinterpretowane jako brak szacunku.
Zapobiegaj przerywaniu, zanim inni skończą swoje wypowiedzi. Jako lider powinieneś dbać o to, aby każdy miał przestrzeń do wypowiedzenia się, co w praktyce oznacza, że musisz być świadomy stylów komunikacji członków swojego zespołu
Odsuń na bok osądzające myśli, gdy tylko się pojawią, i staraj się słuchać bez wyciągania pochopnych wniosków lub interpretowania tego, co słyszysz. Uwaga: to bardzo trudne, ale jak każdą umiejętność, również tą można wytrenować.
Zachęcaj pracowników do wymyślania rozwiązań i staraj się nie sugerować odpowiedzi. Skoro jako lider zatrudniasz ludzi mądrzejszych od siebie to ta strategia wydaje się najlepsza i może przynieść ogromne rezultaty. Jej skutkiem ubocznym będzie wysokie zaangażowanie zespołu i poczucie odpowiedzialności za wyniki.
Zadawaj dobre pytania, które pomogą pracownikom zastanowić się nad swoimi przemyśleniami i doświadczeniami oraz znaleźć dobre możliwe rozwiązania. Umiejętność zadawania świetnych pytań jest kluczowa, gdy radzisz sobie z wysokim poziomem złożoności. Dlatego 5X DLACZEGO – tak zawojowało świat biznesowy.
Czy zabierasz na spotkanie empatię?
Gdy już zadbasz o solidne fundamenty. Kolejnym krokiem do zostania lepszym słuchaczem jest używanie empatii, aby zrozumieć stanowisko i perspektywę innych. Aby poprawić swoją zdolność do empatycznego słuchania, należy ćwiczyć następujące trzy zachowania:
- Analizuj werbalne i niewerbalne sygnały mówców, aby dowiedzieć się, co czują na dany temat. Pamiętaj, aby potwierdzić te uczucia. (Uwaga: Aby było to możliwe podczas spotkań zdalnych należy zadbać o odpowiednie środowisko do rozmowy: oświetlenie, jakość dźwięku i otoczenie. Możesz o tym więcej przeczytać tutaj.)
- Zaangażuj się w przetwarzanie treści i znaczenie przekazu. Podsumuj kluczowe punkty i powtórz główną ideę komunikatu.
- Udzielaj odpowiednich werbalnych i niewerbalnych odpowiedzi na komunikat, aby pokazać, że rozumiesz, co mówi rozmówca i zachęcasz go do dodatkowych wypowiedzi.
Co robisz gdy zapadnie cisza?
Większość spotkań dzisiaj odbywa się online, a nikt z nas nie lubi pauz na zoomie – sprawiają one, że czujemy się niekomfortowo. Zastanawiamy się czy to jakiś problem techniczny czy zaraz wszyscy zaczną jednocześnie się wypowiadać. Ten dyskomfort zmusza nas do podejmowania prób mówienia i w takich sytuacjach możemy nieświadomie przenosić tok rozmowy na nas – powodując, że druga strona nie zostanie wysłuchana. O ile rozwiązanie tutaj wydaje się proste – znajdź przestrzeń na spotkaniu na chwilę ciszy – o tyle wdrożenie jej wymaga trochę siły woli.
Na sam koniec dodam tylko jedno: analizuj swoje zachowania na spotkaniach. Jest to najprostszy nawyk, który pomoże Ci codziennie stawać się o 1% lepszym.
Osobiście uwielbiam swoje mini sesje „post-mortem review”, gdy codziennie rano poświęcam 10 minut na zapisanie w dzienniku nie tylko tego za co jestem wdzięczna, ale też co mogę zrobić danego dnia lepiej. To one pomagają mi lepiej zrozumieć swoje zachowania i starać się poprawiać w przyszłości.
A Ty jakie masz taktyki „ekstremalnego” słuchacza?