Dziś rano, przeglądałam profil byłej przyjaciółki biznesowej na Facebooku aby zobaczyć, co u niej słychać….Niestety nadal nie znam odpowiedzi na to pytanie, ponieważ jej ostatnia aktualizacja jest sprzed ponad roku. Co więcej, jej strona internetowa i reklamy na facebooku również zniknęły.
Cała ta nadzieja na stworzenie własnego biznesu, wysiłek i czas…przepadły.
Niestety, nie byłam tym tak zaskoczona, jak powinno się to wydawać. Ponieważ ostatni rok był wyjątkowo ciężki dla wielu branż, ale również dlatego, że zwyczajnie nie wszyscy przetrwają próbę czasu.
Dlatego właśnie dzisiaj chcę Ci opowiedzieć o tym, jak zbudować biznes, który przetrwa. Który wspiera Cię i rozwija się wraz z Tobą cały czas. To bardzo naturalne, że wstydzisz się swoich początków i jak patrzysz wstecz to możesz zrobić długą listę rzeczy, które dzisiaj zrobiłbyś inaczej. Tak powinno być! Jak jednak sprawić, aby budować swój biznes na lata, a nie miesiące? Zacznijmy od zwracania bacznej uwagi na swoje działania marketingowe – te, które działają i przynoszą płacących klientów. Czy te mogą być zagrożeniem dla naszego biznesu?
3 oznaki przyszłych problemów
Zacznijmy od trzech najważniejszych pułapkach marketingowych, w które wpada wielu przedsiębiorców – szczególnie na początku swej drogi. Jeśli będziecie ich świadomi – uda Wam się świadomie z nich uciec w porę – zanim zagrożą waszemu biznesowi.
#1: Poleganie na tylko jednym źródle ruchu, jak reklamy na Facebooku
W dzisiejszych czasach, gdy każdy marketer odmienia przez przypadki wszystkie kanały social mediowe istnieje duże ryzyko, że możesz uzależnić swój biznes od trendów na danej platformie. Znam wiele przypadków osób, które nie dywersyfikowały swojej obecności online na różne kanały i po prosu nie byli w stanie dostosować, gdy nagle koszty reklamy wzrosły (a uwierz mi…ten moment nadejdzie). Czy też gdy rentowność ich kampanii bardzo różniła się w czasie (co jest normalne), a ich branża stała się bardziej nasycona – i inni zaczęli „naśladować” ich kampanie i komunikację.
# 2: Opieranie się na tych samych typach postów lub wiadomości e-mail
Na pewno jesteście w stanie przywołać teraz przykłady marek, które wysyłają Wam te same treści… w kółko (o tym, ile zarabiają lub jak niesamowicie wpłynął na ich życie produkt X lub … Y).
Te same wiadomości działają dobrze od czasu do czasu. Jednak jeśli to wszystko, co masz … ludzie będą się nudzić, i staną się sceptyczni czytając tą samą historię sukcesu (czasem nawet ze zmienionym produktem!). Dlatego nie SPAMuj tym samym typem treści – dbaj o różnorodność.
Ważne! Jest jeden alternatywny wątek ważny z punktu widzenia marketera czy przedsiębiorcy: To co jest znane, jest normalne... a to co jest, normalne, cieszy się zaufaniem. Rynek nauczył się wiązać powtarzalność z zaufaniem. Jeśli jako marketer poddasz się w połowie drogi to pozbawiasz się realnej szansy na zdobycie zaufania swoich klientów.
Istnieje bardzo duża luka pomiędzy tym, kiedy my czujemy się znudzeni i kiedy do ludzi dociera nasze przesłanie. Dlatego też wielu ludzi, którzy odnieśli sukces tak często podkreśla znaczenie wytrwałości w swoich działaniach.
W czasach dużej niepewności warto poświęcić więcej energii, aby wytłumaczyć klientom jakie zmiany są wdrażane w waszych firmach tak, aby nie dawać im powodu do obniżenia poziomu zaufania, którym już was obdarzyli.
Dlatego NIE namawiam cię tutaj do zaprzestania cyklicznych kampanii: nie rezygnuj z nich! Dodaj nowe, które pomogą lepiej zaadresować bieżące potrzeby klientów, ale nie powtarzaj w kółko tych samych szablonów i schematów dla każdego postu czy maila, którego tworzysz.
# 3: Poleganie na „idealnym” obrazie życia
Wiesz, o czym mówię … zdjęcia siebie w nowoczesnym biurze, w drogich szpilkach, w eleganckich pokojach hotelowych, pijąc szampana…..i wiecznie pokazując „jasną” stronę biznesu. Idealny obrazek na Instagrama.
I teraz można zadać sobie pytanie: ale jaki jest w tym problem? Przecież ta technika jest skuteczna dla tak wielu influencerów obecnie…Nie zaprzeczam – dla niektórych działa (a jeżeli chcesz dokładniej dowiedzieć się jak to koniecznie zobacz najnowszy dokument HBRO „Fake Famous„). Osobiście uważam, że istnieje duża siła w umiejętności pokazywania i omawiania więcej niż tylko pozytywnych emocji. Dodatkowo tworzenie treści pozbawionych perfekcjonizmu przyciąga wysokiej jakości odbiorców. Ten efekt jeszcze bardziej nasilił się, gdy siedząc na kwarantannie oglądanie instagramowych idealnych postów i reklam na facebooku nie sprawiało, że czuliśmy się lepiej….jednym z ważnych trendów w 2021 jest odejście od zdjęć stockowych na rzecz tych bardziej autentycznych, których stworzenie nie wymaga dyplomu z dziedziny fotografii i opanowania sztuki makijażu do perfekcji.
Planowanie zmian i dywersyfikacji
Każdy biznes ewoluuje i rozwija się…ten proces jednak wymaga czasu. Dlatego kiedy pierwsze teksty przyniosły mi ZERO sprzedaży: nie poddałam się i nie założyłam, że nie warto więcej pisać. Podwoiłam swoje wysyłki, aby zrozumieć jak sprzedawać i wyjaśniać, to co oferuję w sposób, który przemawia do moich wymarzonych klientów.
Kiedy zaczynałam pracę nad newsletterem dla jednego z klientów i nie uzyskiwaliśmy przychodów przez pierwsze 4 miesiące…nie założyłam, że ten kanał „jest martwy”. Zamiast tego, nauczyliśmy się, jak pisać od serca i używać słów tak, aby w przekazie były obecne emocje, ale też lekkość i zabawa.
Chociaż dla wielu marek moich klientów stosuję reklamy na Facebooku, aby rozwinąć biznes…nie polegam na ślepo tylko na nich. Kupujemy nimi sobie czas, aby zbudować inne źródła ruchu, opanować inne platformy, zoptymalizować swoją obecność pod kątem SEO i szybko rozwijać społeczność.
Skupiaj się na strategii, a nie na taktyce
Chodzi o to, że budując swój biznes ZAPLANUJ, że będzie się on zmieniał razem z Tobą i światem biznesu online.
Nie zakładaj, że jakaś jedna taktyka będzie działać na zawsze.
Zamiast tego, opanuj podstawowe zasady (jak prowadzić marketing, tworzyć świetne treści i zwiększać sprzedaż), które działają bez względu na platformę czy strategię, której używasz.
W ten sposób, bez względu na to, jak zmieni się Twoja branża i ogólnie świat online, i bez względu na to, jak bardzo zmieni się taktyka, zawsze wyjdziesz na plus.
Szczególnie teraz jest to niesamowity czas na rozpoczęcie własnego biznesu online. I tak to prawda WSZYSCY teraz przenoszą swój biznes online z obawy przed kolejnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się. Jest to jednak dobra wiadomość.
Gdyż skupiając się na strategii, a nie dając się ponieść modnym taktykom i „growth hackom” będziesz się wyróżniać. Długoterminowo..uzyskasz lepsze rezultaty.
Jeśli nie wiesz do końca co jest alternatywą dla agresywnego marketingu to koniecznie przeczytaj tekst o tym na jakich fundamentach marketingowych warto budować swój biznes.