Ludzie są tworzą silne relacje poprzez autentyczną komunikację twarzą w twarz. W ostatnim czasie większość z nas jednak została zmuszona do pracy zdalnej, a tym samym zostaliśmy pozbawieni tych interakcji. Nasza komunikacja się zmieniła. O tym w jaki sposób i co możemy zrobić, aby zachować jej wysoką efektywność przeczytasz poniżej.
Kiedy te same rozmowy odbywają się online pojawia się kilka problemów:
📌Brak informacji zwrotnej. Komunikacja cyfrowa może pozbawić ludzi danych sensorycznych, które są potrzebne do przetwarzania informacji i znajdowania wzorców. Wtedy opierają się na założeniach i fałszywych danych, aby wypełnić te luki.
📌Brak empatii. Kiedy ludzie komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych lub telefonicznych mają trudności z wychwyceniem niewerbalnych sygnałów, które mogą pomóc im ocenić reakcje czy zrozumieć znaczenie pauz.
📌Brak kontroli. Ludzie bardziej krytycznie oceniają tych, których poznają online. Oceniają każdą niespójność w zachowaniu i są mniej skłonni do wybaczania błędów.
📌Brak emocji. Cyfrowa rozmowa nie dostarcza elementu emocjonalnego, który jest niezbędny, aby móc zaangażować się w komunikat rozmówcy.
📌Brak zaufania. Trudno jest je zbudować online, a bez niego nie udaje się budować zaangażowania niezbędnego do osiągnięcia celów.
Mając świadomość tych wyzwań i jak one wpływają na komunikację liderzy oraz marketerzy powinni proaktywnie im przeciwdziałać. Oto kilka sprawdzonych sposobów na radzenie sobie w różnych mediach.
Komunikacja mailowa oraz wysyłanie SMS-ów
Poczta elektroniczna i alternatywne metody komunikacji, takie jak SMS-y i Slack, pozwalają ludziom w fizycznie oddzielnych miejscach na szybką wymianę pomysłów w formie tekstowej. Te łatwe w użyciu narzędzia cyfrowe umożliwiają szybką, bogatą w treści komunikację, ale wprowadzają również szereg zawiłości i sprzyjają niedoskonałym (i szybkim) komunikatom.
Aby efektywnie wykorzystywać te narzędzia skoncentruj się na następujących elementach:
📌Pisz zrozumiale i uporządkuj swoje przesłanie. Upewnij się, że Twoje przesłanie jest jasne, a Twój punkt widzenia jest zrozumiały. Twoje wiadomości powinny mieć ton konwersacyjny i być wolne od wypełniaczy oraz zbędnych przymiotników i przysłówków.
📌Nie bój się wykorzystywać emotikon. Narzędzia obrazkowe mogą pomóc Ci wyjaśnić Twój stan emocjonalny i to, jak chciałbyś, aby odbiorca zinterpretował Twoją wiadomość.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym w jaki sposób można zachować autentyczne relacje w technologicznym świecie przeczytaj jeden z moich poprzednich wpisów.
Spotkania online i wideokonferencje
Każdy z nas w obecnych czasach ma przynajmniej kilka spotkań online w ciągu dnia. Niestety im później i częściej są one organizowane ich uczestnicy mają większe trudności z utrzymaniem stanu skupienia. Jak organizatorzy mogą angażować uczestników spotkań online? Jaka komunikacja będzie skuteczna?
📌Zadbaj o dobrą jakość dźwięku i pracuj głosem. Staraj się utrzymywać równe tempo wokalne, zapewniać różnorodność wokalną i unikać monotonnego tonu.
📌Minimalizuj formalności. Zachowaj uwagę odbiorców, ograniczając uwagi każdej osoby do 10 minut i przerywając monologi czasem na zadawanie pytań. Na początku spotkania wyznacz odpowiednie role i zaznacz oczekiwania wobec każdego uczestnika.
📌Zarządzaj efektywnie czasem spotkania. Uczestnicy zmagają się brakiem wiedzy na temat tego kiedy zabrać głos oraz jak sprawić, by ich pomysły zostały usłyszane? Bez ustalonej wcześniej agendy i trzymania się jej w trakcie spotkania: rozmowy wideo mogą być uciążliwe, długotrwałe, nieefektywne i nieskuteczne.
Czy udało wam się znaleźć skuteczne metody pokonania tych barier? Jak idzie wam komunikacja online? Podzielcie się proszę swoimi doświadczeniami 🙏
Tutaj znajdziesz link do książki „Can you Hear Me?” Nicka Morgana z propozycjami rozwiązań.